Studentenreizen naar Lubumbashi, RDC, editie 2010-2011

Om studenten van de VUB en de EHB de mogelijkheid te geven om de concrete, dagdagelijkse realiteit van een land in het ‘Zuiden’ te zien, te ruiken, te horen, te voelen, kortom te ervaren met alle zintuigen organiseert UCOS studie- en inleefreizen naar Lubumbashi. Ter plekke werken de studenten samen met studenten van de universiteit van Lubumbashi. Deze reis wordt omkaderd door een voor- en natraject. Alle info over dit project vind je via www.studentzoekwereld.be. Op deze blog vind je een weergave van de avonturen van de geselecteerde studenten.

donderdag 7 april 2011

Een handje toesteken



Mag ik jullie voorstellen aan mama Marie, links naast mij op de foto. Mama Marie heeft zes kinderen en verkoopt bloem op de markt van Kenya, een wijk in Lubumbashi.
Kenya staat bekend als één van de meest achtergestelde wijken van Lubumbashi. Onderwijs is er geen vanzelfsprekende zaak waardoor slechts een klein groepje mensen een woordje Frans praat.

Op een middag stond ik haar bij in de verkoop van haar producten. Aangezien de inwoners van de Kenya-wijk amper Frans praten, spraken we vooral Swahili.
Niet gemakkelijk. Gelukkig stond ik er niet alleen voor. Augustine, een meisje uit de groep van Congolese studenten, vergezelde me en ook mama Marie deed haar uiterste best om alles zo goed mogelijk uit te leggen.
Er waren 2 soort bloem. Deze werden verkocht in 3 verschillende maten. Ofwel koos je voor het rode potje, het gele ( meest rechts) ofwel de blauwe pot. Afhankelijk van wat je koos, betaalde je meer of minder.

Ze leerde me mensen te verwelkomen met ‘ Karibu’ en te vragen ‘ Habari ’ om dan het antwoord ‘ Mzuri ‘ te krijgen, en vervolgens over te gaan met de verkoop.
Aangezien ik op enkele lesjes na nog nooit Swahili had gesproken, vond ik het geen gemakkelijke klus om in een vreemde taal bloem te staan verkopen. De Congolezen daarentegen vonden dit absoluut wel hilarisch. Toen ik ‘Karibu’ verwarde met ‘Kirabu’ ging de hele markt uit zijn dak.

Op het einde van ons verblijf op de markt had ik voor zo’n 3000 Frank kunnen verkopen.
Ik was blij goed te hebben opgebracht voor mama Marie.

Ik heb voor deze foto gekozen omdat het voor mij het hoogtepunt was van het project. Het was een onvergetelijke ervaring. Moest er tijd geweest zijn, had ik zeker en vast niet getwijfeld om nog een dagje op de markt door te brengen.

Paulien Wauters

Geen opmerkingen:

Een reactie posten